Minder prostaatkanker door koffie
Uit recent onderzoek blijkt dat mannen die zes of meer
kopjes koffie per dag drinken een kleinere kans hebben op
prostaatkanker.
Dit blijkt uit onderzoek van De Harvard School of Public onder
48.000 Amerikanen. Bij de groep mannen die meer dan zes koppen
koffie per dag drinken komt prostaatkanker 20% minder voor. Het
meest dodelijke type komt zelfs 60% minder voor bij de
veelgebruikers. Cafeïnevrije koffie blijkt overigens hetzelfde
effect te hebben als gewone koffie. Ook mannen die slechts drie
kopjes koffie per dag drinken, bleken er baat bij te hebben. Zij
verkleinden de kans op een dodelijke variant van prostaatkanker met
dertig procent.
Het onderzoek
Het onderzoek onder de 48.000 Amerikaanse mannen werd gehouden
gedurende 20 jaar, van 1986 tot en met 2006. Zij gaven in die
periode aan hoeveel koffie ze dronken. In deze periode kregen 5035
proefpersonen prostaatkanker - de meest voorkomende vorm van kanker
onder mannen - en 642 mannen stierven aan deze ziekte.
Bron: ANP
Terug naar overzicht